onsdag 15 augusti 2018

How to win friends and influence people recension

av Dale Carnegie
Skriven: 1936
Tryckt: 1982
Sidor: 276
Skriven på engelska
Ursprungsland USA

Tema: Personlig utveckling, karriär, relationer
5 viktigaste budskapen
  • Lyssna aktivt mer på andra och deras åsikt och inse att du inte är universums mitt
  • Kritisera, klaga och fördöm aldrig någon annan person
  • Säg aldrig rakt emot någon med Nej, men eller liknande
  • Leta efter saker som görs bra och var generös med beröm och visa uppskattning 
  • Undvik att hamna i konflikt genom att aldrig avbryta, irritera eller säga emot
Kort om boken och varför den finns med på bloggen
  • Boken anses vara en av världens mest sålda böcker genom alla tider och hade sålt i över 15 miljoner exemplar redan 2008. Det är en klassiker inom personlig utveckling och har toppat bästsäljarlistorna sedan den kom i tryck 1936.
  • Ursprungligen blev jag rekommenderad boken av en chef som sparkade mig mitt under Lehman-krisen 2008. Eftersom han i samma andetag sa att jag borde läsa böcker av Dale Carnegie sa att han älskade att sparka folk så beställde jag bara boken men kom aldrig längre i läsandet förrän nästan 10 år senare.
  • När jag väl hade läst den insåg jag hur värdefull den är för mig som troligtvis har all teori och ett perfekt CV ändå inte riktigt lyckas komma fram i karriären. Sådana som jag som behöver lite mer street smartness har enormt mycket att lära av denna bok. Det är nog en av de allra mest värdefulla böcker som jag någonsin läst och därmed är det ett stort nöje att få presentera en recension för er här på bloggen. 
Vem passar boken för
  • De som är bok-smarta men kanske inte så street-smarta
  • Säljare
  • Alla de som är intresserade av att ha ett mer behagligt liv, få andra att tycka om dem, få fler vänner och/eller få andra att vilja göra som man själv vill
Mina favoritcitat
  • " A great man show his greatness by the way he treats little men"
  • Fri egen översättning: 
    • En droppe honung fångar fler flugor än en tunna galla (några få vänliga ord får betydligt mer genomslag än massor av kritik och ilskna ord) [Lincoln]
  • "Always make the other people feel important"
Min egna bedömning och vad jag tar med mig av boken
  • För många kan mycket av det som står i boken vara självklarheter men för vissa, t.ex. mig så är det en viktig lärobok i street smartness. Troligtvis en av de bästa och mest klassiska verk som finns inom ämnet. Detta är otvetydigt den absolut bästa bok jag läst inom ämnet och det är inte för inte som det är en bestseller över 80 år efter att den först trycktes.
  • Jag kommer att läsa igenom mina anteckningar från läsandet av boken då och då för att försöka applicera dem på mitt dagliga liv så på så sätt kan den ha enorm påverkan på mig.
  • Det som jag främst tar med mig är att sätta andra först, låta dem prata, aldrig påpeka när de har fel och att aldrig låta dem tappa ansiktet.
  • Jag skulle säga att de allra flesta har något att lära av boken så LÄS DEN och om du inte orkar läsa hela boken på nästan 300 sidor så ägna 10 minuter till att läsa min recension på ca 6 sidor.
Sammanfattning av boken
Inledning
  • Boken går ut på att du ska få uppslag till idéer och beteendeförändringar som du själv
    kan testa i det dagliga livet, sk. Learning by doing.
  • Tips från författaren:
    • Köp en REVIEW BOOK - en bok där du skriver upp alla möten/träffar och sammankomster samt diskussioner 
      • Skriv upp vad ni pratade om samt reflektera över följande frågor:
        • Vilka misstag gjorde jag
        • Vad gjorde jag helt rätt
        • Hur/vad kan jag förbättra
        • Vilka lärdomar kan jag dra
      • Testa också tipsen i boken!
Kapitel 1 = Var en schysst person - kritisera, klaga och fördöm inte
  • En råtta som belönas positivt vid bra uppträdande lär sig snabbare
  • Kristisera aldrig någon utan var konstruktiv och framåtblickande; var inte förhastad
  • Tips från författaren:
    • Leta efter saker som andra gör bra!
Kapitel 2 = Få andra att gilla dig genom att ge "Ärlig och uppriktig uppskattning"
  • Hemligheten bakom att få någon att göra som du vill är att få den person att själv vilja göra det
  • Den allra starkaste drivkraften hos många är att vara viktig och betydelsefull
  • I övrigt så är drivkrafterna följande: Hälsa & överlevnad, mat, sömn, pengar, sex, att barnen mår bra och därefter känslan av att vara viktig och betydelsefull, på engelska "desire to be great"
  • Tips från författaren:
    • Försök att omge dig med personer som är smartare än vad du själv är 
    • Ge beröm och uppmuntran
    • Var generös med uppskattning men inte med smicker
    • Ge barn all den uppmärksamhet de behöver och "bry dig på riktigt"
Kapitel 3 = Få andra att tycka som du 
  • Enda sättet att påverka andra är att: "prata om hur de ska få vad de önskar" och visa dem hur
  • Fråga dig själv; 'Hur kan jag få den här personen att vilja göra uppgift x'
  • Måla aldrig in personer i ett hörn som gör att de mister sin stolthet om de måste backa
  • VIKTIGT! Se frågan utifrån den andra personens synvinkel
  • 6 Viktiga regler för att få andra att gilla dig
    • Bli genuint intresserad av andra människor
      • Vad de gör, vad som är viktigt för dem, hur de har det, vad som intresserar dem m.m.
    • LE (på engelska Smile)
    • NAMN - kom ihåg personers namn, det är det käraste en person har
      • Uppkalla produkter/tjänster efter viktiga kunder ex: Wallenbergs flygel, militärernas pizza (Pizzeria hade denna pizza nära ett regemente)
    • LYSSNA - var en god lyssnare, uppmuntra andra att prata om sig själva
    • FOKUS på den andra - Fokusera samtalet på den andre personens intressen
    • Ärligt viktiga - Få andra personer att känna sig viktiga på ett ärligt sätt
  • Hur ska jag prata med folk? - LYSSNA
    • Lyssna aktivt och va genuint intresseras + uppmana dem att berätta mer
    • Låt deras ego fyllas --> Väldigt få är immuna mot att få total uppmärksamhet
    • Avbryt aldrig
    • Säg aldrig emot
    • Undvik att irritera
    • Alltid fokus på barn när de vill berätta något
    • Kom ihåg! 
      • De flesta vill bara ha någon som lyssnar så att de får prata av sig
      • Fråga saker som den andre gillar att svara på (Den andre personen är 100* mer intresserad av att prata om sig själv och sina problem än att lyssna på dig)
  • Hur vet jag vad som är intressant för andra?
    • Prata om saker som du vet ligger dem nära om hjärtat
      • Kanske en är intresserad av träning?
      • En annan om böcker och läsning?
      • Mat intresserar många; kost, val av middagsmat m.m.
      • Semestern, hur den var/hur den ska spenderas och vad som upplevdes på semestern
      • Golf, många äldre golfar och gillar att prata om deras senaste runda och banor de varit på
      • Kurser/utbildningar som personer gått
    • Tips!
      • leta reda på vad som intresserar folk och led in samtalet på det
      • Kom ihåg! Det är inte du som ska gilla att prata om det utan du ska lyssna aktivt och den andra personen ska gilla ämnet
  • Hur får jag folk att gilla mig? "Always make the other people feel important"
    • Ge uppriktig beröm som är ÄRLIG (utan baktanke)
    • Va mot andra som du själv vill bli behandlad
    • Säg alltid; "Sorry att störa dig, har du tid för en fråga"
    • Ha en inre skylt där det står "DU ÄR viktig" där du är personen du möter 
    • Prata med andra om dem själva och de kommer att prata i timmar....
    • Exempel:
      • Fråga öppna frågor och finn ett intresse hos den andre, låt den prata om det och följ därefter upp det ämnet varje gång ni ses. Det kan vara allt från en Tv-serie en person följer, till fritidsintresse, drömresemål med mera.
      • Lägg därefter märke till hur glad och entusiastisk person blir av att träffa dig och få prata mer om sitt favoritämne. (=Personen har börjat gilla dig)
    • Kom ihåg!
      • Alla vill känna sig viktiga och behövda
  • Hur få folk att tycka som du - följ dessa principer
    1. Den absolut bästa utkomsten av en hård diskussion/munhugg är att undvika att den överhuvudtaget uppstår
    2. Visa stor respekt för den andres åsikter och säg aldrig: "du har fel"
      • Då undviker du att skapa ovänner
    3. Om du har fel/gjort fel, erkänn det snabbt med känsla och ärlighet
    4. Börja alltid på ett vänligt sätt
    5. Få den andre att svara ja, ja direkt på frågor (då blir den positivt grundinställd)
    6. Hantera klagomål genom att lyssna
    7. Skapa bra samarbete genom att få den andre att tro att idén var hens
    8. Försök att se saken från den andre personens perspektiv för att skapa underverk
    9. Känn sympati för den andre personens önskningar och idéer
    10. Spela på personens ädla motiv 
    11. Dramatisera/Visualisera din vilja och förslag
    12. Testa gamification när inget annat fungerar
      • Starta aldrig ett gräl (munhugg)
        • Eftersom du aldrig kan vinna en argumentation/munhugg så är det bästa sättet att försöka att helt undvika den
        • Så undvik munhugg så långt det går
        • Om du skulle tro att du "vinner" den så förlorar den andre sin stolthet och blir din ovän
        • Försök i det längsta att undvika rejäla gräl (verbal fight)
        • Det spelar ingen roll om du har rätt så länge bråk undviks
        • Alla vill känna sig viktiga
        • Kontrollera alltid dina känslor och låt aldrig ilska koka över
        • Lyssna först och låt dem prata till punkt
          • Försök hitta saker som ni är överens om
        • Var ärlig och erkänn var du har tänkt fel
        • Försök förstå vad motståndaren menar och hens idéer, de kan vara rätt
      • Hur du skapar ovänner och undviker det 
        • Det är väldigt svårt att få folk att ändra sig (byta åsikt)
        • Om du ska bevisa något för någon --> låt ingen få reda på det
          • Säg istället: "jag har kanske fel, låt oss se på fakta..."
        • Inget bra kommer från att säga rakt ut att en person har fel
      • Erkänn om du har fel 
        • De allra flesta vill känna sig viktiga och att man lyssnat på dem och att de har makt (speciellt chefer, poliser, ordförande i bostadsrättsföreningar med flera)
          • Säg därför direkt själv allt det som person sagt eller som du tror att personen kommer att säga
          • Ex: erkänn för polisen att du kört för fort, be så mycket om ursäkt och säg att du förstår att det finns regler för att det uppstår risker vid fortkörning och att det är för att undvika dem som det är böter... med mera
      • Agera aldrig i affekt (dvs. låt aldrig dina känslor styra dig) 
        • Det är lätt att ilskan dubblas hos mottagaren om du agerar i affekt
        • Om du vill vinna någon till "din sida" övertyga hen om att NI ÄR VÄNNER
          • Ex: Va schysst mot strejkande, ge dem kaffe och saker att aktivera sig med 
          • Ex2: Överbrygga skillnaderna mellan din åsikt och den du samtalar med
            • Ja, absolut Vänsterpartiet och Socialdemokraterna är väldigt lika och tycker väldigt mycket likadant. Historiskt har vi alltid stått tillsammans...
        • Kom ihåg!:
          • En droppe honung fångar fler flugor än en tunna galla (några få vänliga ord får betydligt mer genomslag en massor av kritik eller ilskna ord) 
          • Börja alltid i vänlig ton
      • Få ett JA så fort som mjöligt --> då får personen svårt att byta
        • Få den andre att säga Ja
          • Har du tid i ett par minuter? Ja
          • Visst är det lång kö här? Ja
          • Tycker du inte att det är jobbigt att stå här? Jo
          • Borde vi inte göra något åt det? Jo
          • Någon kanske borde meddela ägarna på något sätt.. Ja
          • Kanske du kan skriva ett mejl till ägarna nu på en gång...
        •  Betona det gemensamma och få den andre in i en jakande position
      • Hantera klagomål genom att LYSSNA MER PÅ DEN ANDRE 
        • Låt den andre prata av sig, fråga dem, avbryt dem inte
        • Vid intervjusituation, kolla upp bakgrund, ge dem ärlig beröm och fråga, låt dem snacka, lyssna, visa intresse
        • Kom ihåg!
          • Vill du ha ovänner --> besegra dina vänner
          • Vill du ha vänner --> Låt dina vänner glänsa (så de känner sig viktiga)
      • Skapa bra samarbete genom att låta den andre personen tro att idéns är hens
        • Fråga vad medarbetaren har för förväntningar på mig och fråga därefter vad jag ska göra för att leva upp till dem, först därefter vad kan jag förvänta mig av er?
        • Ingen vill känna att de blir påsålda något eller tillsagda vad de ska göra
        • Låt den andre känna att det är hens idé --> då blir det mycket lättare, både på jobbet och hemma i familjen
        • Be om råd för att utveckla färdig produkt från person som är expert
          ex: ny rapporteringslösning, finansiering med mera
      • Se saken från den andre personens synvinkel - det är rena underverksformeln
        • Lyssna
        • Rädda ansiktet på andra
        • Väg andras argument lika tungt som dina egna
      • Känn sympati med den andre personens idéer och önskningar
        • 75% av alla människor skriker efter sympati --> ge det till dem och de kommer att älska dig
        • Behärska din reaktion - vänta gärna ett tag innan du svarar
        • Ex:
          •  "Om jag var i din situation skulle jag känna precis likadant"
      • Spela på en persons ädla motiv
        • Alla vill leva upp till större ädlare motiv. Det kan vara allt från att de är mammor, till grundönskan att vara ärlig, uppriktig och göra rätt för sig
      • Dramatisera och/eller visualisera din idé (kallas showmanship på engelska)
        • Visa med någonting synligt, tydligt 
          • Exempel:
            • Starta ett städtåg bestående av barn som ska städa förskolans lekplats
            • Visa med enkla ölbackar hur statens finanser är
      • Testa gamification när inget annat fungerar - dvs. gör det till en utmaning/spel
        • Simulera ett tävlingsmoment och skapa på så sätt en vilja att prestera
        • Det är inte pengarna som lockar utan utmaningen och "spelet" 

Kapitel 4 = Var en ledare - få andra att ändra inställning, mindset och beteende
  • Ändra människor inställning/mindset och beteenden genom dessa principer:
    1. Börja med beröm och ärlig uppskattning
      • Det är alltid lättare att ta emot feedback om man får höra något bra om sig själv först
    2. Uppmärksamma folks fel på ett indirekt sätt
      • Byt ut "men" till "och"  (först ger du beröm och sen säger du "och")
      • Det är viktigt att kunna kritisera utan att bli hatad
      • Ex: ge dem en cigarr och be dem röka på en annan plats istället
    3. Prata om dina egna misstag först före du kritiserar andra
      • Erkänn dina egna misstag först innan du säger vad andra ska göra bättre
    4. Ingen gillar att ta order, ställ en fråga istället
      • Ge folk möjligheten att se förbättringarna själva
      • Det bevarar stoltheten och de känner sig viktiga
      • Exempel:
        • Säg:
          • Vad tror du om..., 
          • du kanske kan överväga att.. 
          • tror du att y kan fungera...
        • Säg inte:
          • Gör x
          • Gör y
          • Gör inte x
    5. Låt den andre rädda ansiktet, att förödmjuka någon är en skam
      • Kritisera aldrig någon inför andra
      • Försök alltid hitta en väg ut för alla så de slipper skämmas
      • Ta fram det bästa ur folk när de slutar eller måste sparkas
    6. Beröm varje steg i rätt riktning på ett ärligt och tydligt sätt
      • Uppmärksamma även det minsta steget i rätt riktning
      • Ge ärligt beröm stort och till många, säg vad som är bra och varför
      • Alla vill ha UPPSKATTNING och ERKÄNNANDE
      • Kom ihåg!
        • Ingen vill ha falskt smicker eller osäkerhet
    7. Ge personen ett rykte att leva upp till
        • Om en medarbetare börjar tappa i kvalitet, kalla in hen och säga att personen är väldigt bra på x, y, z och att du är van vid hög kvalitet på leveranserna och att du den senaste tiden sett att leveranserna blivit lite sämre än vad du är van vid. Fråga vad det kan bero på.
        • Troligtvis kommer medarbetaren börja leverera mycket bättre.
    8. Få "felen" att verka enkla att rätta till och använd uppmuntran
      • Ge uppmuntran på ett liberalt sätt
      • Få saker att verka enkla
      • Tro på individens förmåga
        • Fira framgångar
      • Beröm saker som görs på rätt sätt
        • Ex: en som ska lära sig simma så kan det vara ett viktigt steg att doppa huvudet beröm försöket och kritisera inte att personen höll sig i kanten samtidigt
    9. Få folk nöjda med att göra som du vill
      • Tänk på:
        • Vad är viktigast för den andre?
        • Vad är det den andre allra helst vill ha?
        • Vilka fördelar finns det för den andre?
      • Få folk att vara nöjda med att göra det förslag som du kommer med

Om författaren
  • Dale Carnegie föddes 1888 i Maryville, Missouri och fick sitt stora genombrott med boken "How to win friends and influence people" som kom ut 1936. Han har också bland annat gett ut böckerna "How to stop worrying and start living" (1948) samt "Lincoln the Unknown" (1936). 
  • Han växte upp under fattiga förhållanden på en gård i delstaten Missouri och levde på sina kurser i personlig utveckling, försäljning, retorik och kommunikation. Dale Carnegie avled 1955.

Om du väljer att läsa hela boken följ dessa tips från författaren:
  • Läs varje kapitel först en gång ganska översiktligt
  • Läs därefter varje kapitel mer i detalj
  • Stanna upp då och då och tänk på vad du läst och ta anteckningar
  • Återläs anteckningarna och dina understrykningar i boken minst en gång i månaden
  • Testa idéerna i boken i det vanliga livet
  • Skriv ner de viktigaste reglerna och be någon nära person i din omgivning påpeka när du bryter mot någon av reglerna

Boktips i boken och vidare läsning:
  • Av författaren Dale Carnegie:
    • How to stop worrying and start living
  • Böcker som författaren tipsar om i boken:
    • Getting through to people - av Nirenberg

Andra böcker som jag rekommenderar
  • Inom sparande:

Länkar till mer information:


Vad tyckte du om recensionen, vad vill du ser mer av framöver, mindre av?
Vilka andra böcker vill du ha recensioner av framöver?

Har du hittat fel? Säg gärna till då så försöker jag rätta så fort jag kan.
Kommentera gärna.

Häng med i bloggen; det kommer nya inlägg löpande!

/Redaktören Bokfakta
Twitter: @bokfakta
Boken läst, sammanfattad och reflekterad: vintern 2017/2018
Redaktör: Grundaren av bokfakta

Om oberoende:
Redaktören/Bloggaren har inte mottagit någon typ av stöd/sponsring eller liknande för att skriva artikeln. Den enda reklamen som förekommer är de annonser på sidan som Google fyller med innehåll oberoende av redaktören.

Källor:
Bok:How to Win Friends and Influence People, Dale Carnegie, 1982, Pocket books (Simon &Schuster Inc.)
Wikipedia om författaren, 15 augusti 2018: https://en.wikipedia.org/wiki/Dale_Carnegie
Egna betraktelser, reflektioner och upplevelser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar