lördag 7 september 2019

Pappalogi - en riktigt bra pappabok

En handbok i konsten att bli pappa. För många män, inklusive mig själv så är partnerns graviditet ovan och svår att förstå. Jag fattade det inte riktigt förrän 5-6 veckor efter att vår son var född att jag blivit pappa på riktigt. När kan man glädja sig, hur mycket stöd ska man ge sin partner och på vilket sätt. Hur blir det med umgänget? Alla de frågorna får svar i boken, liksom tips och checklistor på vad man ska ta med till BB, hur man ska förbereda sig hemma, vad pappan gör när han är pappaledig och hur försäkringskassan fungerar. I boken Pappalogi har Manne Forsberg försökt förklara de vanligaste frågeställningarna som kan dyka upp. I stort skriver han att allt är normalt men på ett roligt och bra sätt. Jag rekommenderar boken till alla blivande pappor. För mer ingående reflektion och referat läs gärna genomgången nedan.

Författare är: Manne Forsberg och den skrevs 2015 (tryckt 2018) vilket betyder att det är en av de nyaste pappaböckerna som finns på marknaden.

AFFILATE-LÄNK: Inlägget är reklam för BOOKBEAT och NextoryLänkarna är markerade med lila-text och det står inom parentes att det är en affiliatelänk.

Det viktigaste i boken
  • Det allra mesta är normalt 
  • Förklaring på hur papparollen är
  • hur graviditeten fortlöper 
  • vad man ska tänka på som blivande pappa (ex: ta hand om sin partner som kan vara både trött och ha kraftiga svängningar i humöret). 
  • Boken innehåller också massor med tips om vad man behöver ha hemma när barnet kommer, vad man ska ta med sig till BB och vad man inte alls behöver köpa.


Vem passar boken för
  • Blivande pappor/partners
  • Blivande mammor (för att förstå hur en pappa kan tänka och att det inte alltid är enkelt för honom/hen)
Min egna bedömning och vad jag tar med mig av boken
  • Tycker absolut att boken är läsvärd, den innehåller många nyttiga kunskaper samtidigt som den är lättläst och humoristisk.
  • Checklistorna på vad man bör ta med sig till BB, ha i skötväskan, köpa hemma men även hur förlossningen går till är läsvärda delar.
  • Författaren ger även tips på vad man ska tänka på när man börjar jobba igen (punktlighet, förståelse och planering) samt tips på hur mammighet kan botas.
  •  Något som jag också uppskattar är beskrivningen av olika utvecklingsstadier.
Intressant citat från boken
  • "de höga kraven på att vara en perfekt förälder kan effektivt motarbeta lyckoruset" sid 15  
 Tveka inte, det är en pocketbok, jag lovar dig att du får ut mer värde av boken 
än vad den kostar så beställ idag! Passar bra till sig själv och som present!

Boken kan hittas på bibliotek men kan också höras på i en streamingstjänst som ex:  BOOKBEAT (en streamingtjänst för böcker, länken är en affliatelänk) eller Nextory (en streamingtjänst för böcker, länken är en affliatelänk)
 
Länkar till fler boktips:
  Kort om varför boken finns med på bloggen
  • På bloggen finns i övrigt sammanfattningar/referat av böcker om sparande som ska hjälpa dig att skapa en ekonomisk frihet. När du väl har uppnått den ekonomiska friheten eller är på god väg dit kommer du att inse att din egna personliga utveckling är viktig (om du inte redan visste det innan) därför finns boktips om personlig utveckling.
  • För att uppnå mellan livets alla viktiga pelare så finns även boktips om relationer, barnkarriärutveckling (jobb) och inspirationsläsning om näringslivsprofiler.

Minifakta om boken "Pappalogi":
  • Skriven: 2015
  • Tryckt: 2018
  • Sidor:318
  • Förlag: Månpocket efter överenskommelse med Bonnier Fakta
  • Ursprungsland Sverige

Andra böcker som jag rekommenderar som jag skrivit om är:
  • Sparande:
  • Politiska essäer
    • Är kvinnogympa förtryck? - hur är det med toleransen i samhället och vad bör vi acceptera och vad bör vi ställa krav på att andra ska anpassa sig till? Denna bok diskuterar bland annat det. 
Har du hittat fel? Säg gärna till då så försöker jag rätta så fort jag kan.
Kommentera gärna.

/Redaktören Bokfakta
Twitter: @bokfakta
Boken läst, sammanfattad och reflekterad över i januari-september 2019
Redaktör: Grundaren av bokfakta

Källor:
Bok: Pappalogi, Manne Forsberg, tryckt 2018, skriven 2015
Egna betraktelser, reflektioner och upplevelser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar