söndag 29 september 2019

Grattis du ska bli pappa - en pappabok som boostar dig!

Grattis du ska bli pappa! är framför allt en bok till den pappa som är ovan vid barn, där barnet kommer plötsligt och som inte har särskilt många kompisar som har barn. I början av boken blev jag extremt provocerad men efter ett tag så innehöll faktiskt boken flera smarta råd. Den här recensionen blir lite speciell då jag skriver mer om mina reflektioner kring boken och det jag läst och jämför med mina egna upplevelser som nybliven pappa.

Författare är Magnus Reithner och den skrevs 2012 (tryckt 2019) vilket betyder att den har några år på nacken även om den ständigt trycks i nya upplagor.

AFFILATE-LÄNK: Inlägget är reklam för BOOKBEAT och NextoryLänkarna är markerade med lila-text och det står inom parentes att det är en affiliatelänk.




Vem passar boken för
  • Blivande pappor/partners speciellt för de som inte är vana vid barn
  • Blivande mammor (för att förstå hur en pappa kan tänka och att det inte alltid är enkelt för honom/hen)
  • Vuxna personer i ett barns närhet för att förstå både barnet och pappans situation (mammors situation tror jag är betydligt mer komplex och där kan tyvärr den här boken inte bistå). 
  • Huvudsakliga målgruppen är män som inte läser böcker, aldrig hållit i ett barn och som största sannolikhet inte kommer att köpa boken själv och definitivt inte läser den här recensionen (vilket kräver intresse för föräldraskapet). Han ger även utrymme för läsarens egna tankar och reflektioner genom att ha tomma sidor och sidor för anteckningar efter varje kapitel.


Personliga betraktelser kring boken
Eftersom jag läste boken när jag själv var nybliven pappa (min son var 7-9 veckor gammal) så kunde jag jämföra mina egna upplevelser så långt med författarens. Därför så blir denna recension lite mer av betraktande och resonerande karaktär än de vanliga recensionerna här på bloggen.

Omslaget är rosa så jag hur de har tänkt. Konsertband, tatueringar är alla tecken på att detta inte är en bok för mig. Det är tydligt att den vänder sig till mammor som ska köpa den till sina ointresserade partners som inte brukar läsa böcker. Trots detta så ger jag den en chans.
 
Författaren börjar på samma fördomsfulla vis som Johan Nilsson i Koka Makaroner med "Här har kvinnor ett försprång". Så är det inte alls i mitt förhållande. Jag har alltid haft småbarn omkring mig. Småsyskon, småkusiner, syskonbarn, kompisars barn, jag har varit instruktör för barn på seglarläger, plask- och lek ledare, simtränare och tennistränare, allt för barn. Min fru däremot kommer från en liten familj med få släktingar och få mindre barn i närheten och därmed inte alls samma erfarenhet med barn. Så jag håller inte alls med författaren att kvinnor alltid har ett försprång vad gäller förmågan att ta hand om barn.
 
Boken är skriven på ett sätt för att uppenbart provocera. Läsaren ska få uppfattningen att författaren inte alls anpassat sitt liv efter att ett barn snart kommer, (den manlige) författaren fortsatte nämligen med vinmiddagar, fotboll och sen festkvällar när frun var gravid och när barnet väl kommit så skriver han "hjälpte jag till vissa nätter". Vad är han för pappa egentligen? Det är en enorm skillnad jämfört med hur jag ser på föräldraskapet. Det ska inte vara så att pappan hjälper till ibland utan ansvaret är delat och det är ett gemensamt ansvar att barnet och föräldrarna har det bra. Jag själv har varit uppe varje natt enligt det schema som jag och min fru kommit överens om.

Författaren fortsätter att provocera i början av boken med "håll dig rimligt nykter när förlossningen närmar sig". Vissa kanske tycker det är kul och vissa kanske måste tänka på det men jag blir extremt provocerad och känner instinktivt avsky mot och avstånd från författaren. Han verkar bo på en helt annan planet än vad jag gör. Han fortsätter med "Jennie [författarens fru] ville inte att jag skulle vara berusad under förlossningen". Vilka krav frun ställer! Jag tycker verkligen synd om frun som ha en sådan pappa till sina barn som man måste uppmana att vara nykter under förlossningen. Det värsta är att författaren fortsätter med: "Jag sket fullständigt i mitt löfte till Jennie" och beskriver hur han spydde både på gården och inne i lägenheten när han kom hem från en fest strax innan förlossningen. De som blir så fulla och odrägliga som författaren, lockas de verkligen av att köpa en rosa bok (som denna)? Sen undrar jag också var gränsen går för socialen att omhänderta barn. Jag hoppas att författaren bara hittar på för att vara rolig.

Förlossningen av författarens andra barn gick fort och paret lämnade sjukhuset efter bara sex timmar. Han beskriver hur det vara med första barnet då de stannade lite längre och jag känner igen mig i beskrivningen på BB "man ringde bara på en klocka och vips dök en lugn och trygg barnmorska upp" även om det var en undersköterska i vårt fall. Att boken är skriven i en svunnen tid framgår inte bara i författarens förlegade syn på papparollen utan även att de hade beställt DVD-boxar som de kunde hämta ut och se på under de första 10-dagarna hemma med första barnet. Alltså, vem beställer DVD-boxar (man streamar ju) och framför allt, vem har tid att se på TV under de första dagarna hemma med det första barnet?

Amningen tas upp som ett undervärderat problem som sällan kommer fram och det tycker jag att Magnus (författaren) beskriver på ett bra sätt. Amningsproblematiken är ofta underskattad och det är ingenting som man hör om innan man får barn. Magnus verkade ha hyrt en stor avancerad elektrisk bröstpump precis som jag själv gjorde. Avsnittet om amning är vändpunkten i boken. Från och med det kapitlet så svänger han från oansvarig och provocerande till mer rimlig. Där finner vi även citatet: "Om föräldraskap kräver någonting förutom oändligt mycket kärlek och omsorg, så är det anpassning till situationen".

Bebisgrejer att köpa och ordna finns det ofta många listor på (här är en bra) men författaren är väldigt kritisk och säger att i stort sett ingenting behöver köpas innan förlossningen. Författaren rekommenderar mot alla föreskrifter att bebisen inte ska ha egen säng. Han skriver dessutom att "de flesta kvinnorna [väljer] att ha barnet i sin egen säng". Det provocerar mig på flera sätt. Vilken undersökning vilar han det påståendet på? Vem har faktagranskat hans bok? Delar han inte säng med sin partner? Är han inte med och bestämmer hur och var barnet ska sova? och framför allt varför går han emot sjukvården och all expertis? På 1177.se så skriver de: "Barn under tre månader sover säkrast i egen säng." Så se verkligen upp med de råd han ger i boken!

Magnus (författaren) verkar vara allmänt oaktsam, han skriver bland annat "Ally [hans dotter] gled ned på klinkergolvet [från skötbordet]" så att de behövde uppsöka sjukvård och på vägen hämtade mamman upp författaren på en pub där han satt och drack öl. Alltså kom igen. Om du har skötbord måste du vara extremt försiktig och alltid hålla en hand på barnet.

Mitt i allt kommer han med ett mera praktiskt tips. Om du går du med barnet i en bärsele så kan du ha med en liten sminkspegel för att spegla barnet och på så sätt kolla hur barnet mår. Ett annat praktiskt tips som han ger är att inte köpa kläder som kräver att man drar dem över huvudet innan barnet fyllt 3 månader.

Naturligtvis kommer även författaren in på BVC-frågor och Försäkringskassan. Han kallar BVC-sköterskan för BVC-tanten, det kanske är kul men för mig känns det främmande då vår "BVC-tant" är 30-åriga Nathalie. Författarens förklaring till hur Försäkringskassan är från 2012/2013 och reglerna förändras löpande så jag skulle uppmana alla till att ta en titt på Försäkringskassans hemsida för senaste nytt. Bland annat så skriver Magnus om jämställdhetsbonus som inte längre existerar. Ett till tecken på hur ålderdomlig hans bok redan är, är att han skriver att e-legitimation kan vara ett smart sätt för att undvika att skicka in pappersblanketter. Pappersblanketter! Wow, snacka om stenåldern...

Författaren tipsar också om att det kan vara bra att bli lite mer ekonomiskt medveten när man får barn och kanske till och med börja barnspara. Ett bra blogginlägg om just barnsparande hittar du här. Andra tips som Magnus ger läsaren är att ge barnet någonting att hålla i under blöjbytet, andra (bra?) tips som han ger är att man ska spola ljummet vatten på en brännskada och vissa av hans tips är säkert smarta men alla som har med sjukvård och säkerhet skulle jag kolla upp på annat ställe också för säkerhets skull. Ett tips som han ger som är ytterligare ett tecken på hur gammal boken redan blivit är tipset om att ta med en bärbar DVD-spelare om man måste uppsöka sjukhus med barnet. Hallå, bärbar DVD-spelare, det räcker väl med en smartphone och laddare?

I allmänhet så kommer författaren med relativt få checklistor men en checklista för utflykter har han som kan vara ganska bra och om och om i boken tipsar han om att ha nappar. Nappar i överflöd och helst överallt. Han skriver bland annat att man ska hälla 10-15 nappar i babysängen för då hittar troligtvis bebisen en napp av sig själv om hen skulle tappa en. Naturligtvis bör du ha reservnappar i vagnen, i jackan, i byxorna, ja helst överallt. Han ger även handfasta praktiska tips om mat och när städning efter matning vid bord ska ske; "Både pasta och ris stelnar efter ungefär en halvtimme och då är det enklare att dammsuga upp resterna istället för att torka upp dem".

Naturligtvis kan han inte hålla sig ifrån att ge relationstips. Även här visar han prov på oansvarighet, när han ger rådet att när mamman är mammaledig och man lovat att komma hem klockan 18 så ska man inte komma hem 01 och ha festat. Äh..säger ja, bra tips!
Sen blir han allvarlig (jag hoppas att det första tipset var ett skämt) och säger "Småbarnsföräldrar behöver egen tid. Både tillsammans och var för sig".

Mellan raderna så kan man som läsare tolka författaren att han tar för givet att mamman är hemma cirka 12 månader och att pappan därefter är hemma ett par månader. Det känns som om han själv gjorde så och därför kommer han även in på tips kring förskola (författaren kallar det naturligtvis för dagis) och hur man ska göra när småsyskon kommer till världen. Vid syskon så ger han tipset om att alltid ge det äldsta barnet uppmärksamhet först och göra det äldre barnet delaktigt vid blöjbyte genom att exempelvis få välja kläder åt det yngre syskonet. Dessutom ger han avledningstips för att barnen inte ska blir för otåliga vid exempelvis matlagning och det är att göra dem delaktiga i matlagning och göra lekar av allvarliga saker, som exempel vid tandborstning, kan du gapa som ett "bääää".

Sammanfattning
Boken täcker in tiden från graviditet till och med att barnen är flera år gamla samt allt däremellan. Författaren blandar rena provokationer men handfasta praktiska tips och egna betraktelser. Boken är skriven för att boosta dig som pappa och få dig att bli övertygad om att det här med barn det ska nog funka rätt bra trots allt.

Boken kan hittas på bibliotek men kan också höras på i en streamingstjänst som ex:  BOOKBEAT (en streamingtjänst för böcker, länken är en affliatelänk) eller Nextory (en streamingtjänst för böcker, länken är en affliatelänk)

Länkar till fler boktips:

Kort om varför boken finns med på bloggen
  • För att uppnå mellan livets alla viktiga pelare så finns boktips om relationer, barnkarriärutveckling (jobb) och inspirationsläsning om näringslivsprofiler.
  • På bloggen finns även sammanfattningar/referat av böcker om sparande som ska hjälpa dig att skapa en ekonomisk frihet. När du väl har uppnått den ekonomiska friheten eller är på god väg dit kommer du att inse att din egna personliga utveckling är viktig (om du inte redan visste det innan) därför finns även boktips om personlig utveckling.

Minifakta om boken "Grattis du ska bli pappa":
  • Skriven: 2012
  • Tryckt: 2019 (åttonde upplagan)
  • Sidor: 148
  • Förlag: Förlag AB anomar
  • Ursprungsland: Sverige

Andra böcker som jag rekommenderar som jag skrivit om är:
  • Sparande:
  • Politiska essäer
    • Är kvinnogympa förtryck? - hur är det med toleransen i samhället och vad bör vi acceptera och vad bör vi ställa krav på att andra ska anpassa sig till? Denna bok diskuterar bland annat det. 

Har du hittat fel? Säg gärna till då så försöker jag rätta så fort jag kan.
Kommentera gärna.

/Redaktören Bokfakta
Twitter: @bokfakta
Boken läst, sammanfattad och reflekterad över i september 2019
Redaktör: Grundaren av bokfakta

Källor:
Bok: Koka makaroner av Johan Nilsson, skriven 2012, tryckt 2019, Förlag Anomar
Egna betraktelser, reflektioner och upplevelser
Lagen om vård av unga: https://lagen.nu/1990:52 , 29 september 2019 
1177.se (Sjukvårdsupplysningen), https://www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/att-skota-ett-nyfott-barn/plotslig-spadbarnsdod--forebyggande-rad/, 30 september 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar