torsdag 4 juni 2020

HundraETTåringen som tänkte att han tänkte för mycket - recension

Jonas Jonassons andra bok om hundraåringen "Hundraettåringen (som tänkte att man tänkte för mycket)" är den fristående fortsättning på dundersuccén "hundraåringen". Det är en underhållande, rolig och lättläst feelgoodbok. Den har inga anspråk på att vara tung, vinna Nobelpriset eller ens skapa debatt eller tankar åt läsaren. Det är en perfekt bok för hängmattan nu på sommaren.




Varför ville jag läsa den här boken?

Ibland så vill jag bara läsa en bok för att koppla ifrån, för att tänka på något annat. En bok som jag inte behöver ta anteckningar från eller stryka under i, en bok att bara njuta av för stunden. Detta var en sådan bok. Innan jag började tänkte jag; Hundraåringen var ju bra så varför inte ge denna en chans? Så jag gjorde det.

Nu när jag är småbarnsförälder är det svårt att få tid att sätta sig ner och läsa, därför lyssnade jag på boken. Förhoppningsvis kommer jag skriva ett inlägg om det längre fram, men det finns många olika sätt. Själv valde jag att låna just denna bok på bibliotekets app, Biblio. På så sätt kunde jag lyssna på den samtidigt som jag diskade, plockade undan, lagade mat och tvättade.

Sammanfattning

Vår hjälte råkar som vanligt ut för massor av märkligheter och får träffa många välkända personligheter. Han tar allt med en klackspark och går från den ena absurda händelsen till den andra. Att varje enskild händelse faktiskt skulle kunna inträffa ter sig när man läser/lyssnar på boken inte helt omöjligt men hans resor över jorden och träffar med världens mest kända politiker, dödsfall och organiserad brottslighet är lite för otrolig. Det får mig dock att dra på smilgroparna och detta är trots allt en bok som man njuter av.

Läs den om du vill ha lite feelgood underhållning!

Kort om varför boken finns med på bloggen
  • För att uppnå mellan livets alla viktiga pelare så finns boktips om relationerbarn,  karriärutveckling (jobb) och inspirationsläsning om näringslivsprofiler men även vissa inslag av skönlitteratur. Detta då all seriös litteratur ibland måste varvas med mer avslappnade feelgood böcker.
  • På bloggen finns även sammanfattningar/referat av böcker om sparande som ska hjälpa dig att skapa en ekonomisk frihet. När du väl har uppnått den ekonomiska friheten eller är på god väg dit kommer du att inse att din egna personliga utveckling är viktig (om du inte redan visste det innan) därför finns även boktips om personlig utveckling. 

Boken kan hittas på bibliotek men kan också höras på i en streamingstjänst som ex:  BOOKBEAT (en streamingtjänst för böcker, länken är en affliatelänk) eller Nextory (en streamingtjänst för böcker, länken är en affliatelänk)


Minifakta om boken "Hundraettåringen":
  • Skriven: 2018
  • Sidor: 433
  • Förlag: Piratförlaget
  • Ursprungsland: Sverige

Andra böcker som jag rekommenderar som jag skrivit om är:
  • Sparande:
  • Politiska essäer
    • Är kvinnogympa förtryck? - hur är det med toleransen i samhället och vad bör vi acceptera och vad bör vi ställa krav på att andra ska anpassa sig till? Denna bok diskuterar bland annat det. 

Har du hittat fel? Säg gärna till då så försöker jag rätta så fort jag kan.
Kommentera gärna.

/Redaktören Bokfakta
Twitter: @bokfakta
Boken läst/lyssnad på, sammanfattad och reflekterad över i maj 2020
Redaktör: Grundaren av bokfakta

Källor:
Bok: Hundraettåringen som tänkte att han tänkte för mycket, Piratförlaget, 2018
Egna betraktelser, reflektioner och upplevelser


Även om recensionen innehåller affliatlelänkar och reklam för Bookbeat och Nextory så har jag bekostat boken själv (lånat den som e-ljudbok på biblioteket) och min recension har inte påverkats av annonsörerna eller någon annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar